Kerala, India de Sud
                                       Ţara lui Dumnezeu

     Luni 2 aprilie , ora 04, soneria mobilului mă trezeşte instant, după un somn odihnitor, deşi cu multe secvenţe filmate în subconştientul oniric.
     Mătur şi spăl curtea interioară a templului Ashram-ului Dharmikam, ud florile, arbuştii tropicali şi zonele care trebuiesc purificate de forţa apei ce izvorăşte de la 200 m din pământul Keralei.
1 2
     O briză plăcută, răcoroasă,de arome exotice şi beţigaşe de santal aprinse în candelele înalte, din alamă lustruită, mă învăluie, împreună cu o rugăciune cântată care se aude de departe , de la un alt Ashram.
                                
                                    3

             La ora 5 fix, staţia fonică din templul nostru, se pune în funcţiune, aducând o plăcută concurenţă păsărilor care zboară şi fac  tărăboi de dimineaţă. Prin frunzele imense şi exuberante ale cocotierilor şi bananierilor, ele scot sunete ce-ţi dau senzaţia de conversaţie în contradictoriu, iar câteodată, parcă aruncă cuvinte grele, impudice spre câinii care latră bucuroşi spre o dimineaţă care anunţă caniculă.
4 5
   
 Dalele templului, sunt calde de ieri. Jetul apei din furtun şi ea călduţă, udă plantele care îşi  redobândesc brusc luciul şi elasticitatea. Am senzaţia că alături de mulţumirea mea interioară, plantele îmi vorbesc prin limbajul suplu al tulpinilor  şi frunzelor, aplicându-mi de multe ori câte o pânză de paianjen pe faţă, sau scuturându-şi petalele de flori, după ce am măturat, ca să mă şicaneze.
6

 

     Spuneam că e luni şi dacă stau bine să mă gândesc, vorba aceea românească: “lunea nu creşte nici iarba”, mi se pare de actualitate şi în India. E linişte în tot Ashram-ul. Am observant că aici week-end-ul este prins într-o activitate febrilă, iar primele zile din săptămână, domneşte o relaxare în care munca se face “încet şi cu treabă bună”. Drumurile sunt împânzite pe o parte şi pe alta de indieni, unul lângă altul, care discută, îşi beau “chaya”(ceai negru îndulcit  şi cu lapte) sau stau tolăniţi în colbul drumului şi au un aer de “dolce far niente”, senin.
     …pe la ora 6 mă îndrept spre Kalari  (sala de antrenament) unde îmi încep practica de dimineaţă, care include elemente de yoga, respiraţii şi exersarea tehnicilor de bază  învăţate aici.

7 8 9

     Deja s-a scurs o lună de evenimente inedite, în plan spiritual şi afectiv, de muncă acerbă într-o atmosferă de seră tropicală, care,spre surprinderea mea, o tolerez cu plǎcere. Cred cǎ asta se datoreazǎ şi focalizǎrii cu care privesc orice eveniment, simţindu-mǎ ca un burete absorbant sau ca o lumânare care nu vrea sǎ se stingǎ.

                                       10
11

     Swami Nair Balachandran, este o personalitate proeminentǎ a Keralei, conduce “Indian School of Martial Arts”, o şcoalǎ de excelenţǎ cunoscutǎ în întreaga lume, mediatǎ de Discovery Chanel şi alte televiziuni occidentale, dar şi prin realizǎrile şi ţinuta conservativǎ a moştenirii ancestrale.        
India de Sud, a dat omenirii o gândire, Budhismul şi germenele Artelor Marţiale Orientale. Din varietatea şcolilor de yoga, Guru Ji Balachandran Nair, este continuatorul tradiţiei yoga Bhakthi , yoga divinatorie, a accesǎrii lumii divine a panteonului Indian. Prin tehnica Nama Japa, prin repetiţia numelui dumnezeiesc, se încearcǎ contactarea acestuia pentru a-şi dezvǎlui propria persoanǎ şi intenţiile.
     “Într-un anumit sens, fiecare om nǎscut pe pǎmânt, este o reâncarnare a lui Dumnezeu. Diferenţa dintre om şi om este legatǎ numai de gradul de manifestare divinǎ din fiecare”.(A.N.Balasubramanian, despre Yogi Ramsurat Kumar)  “Puranele” (mai précis Sri Bhagavatham),explicǎ Bhakthi Yoga ca o dragoste faţǎ de Dumnezeu, manifestatǎ repetitiv şi continuu (prin Pooja-rugǎciuni) drept o tehnicǎ  ”simplǎ şi uşoarǎ” în cadrul Sadhanei spirituale.
12

     Merge de la o asemǎnare izbitoare, pânǎ la identificarea cu “Rugǎciunea Inimii” a Domnului Isus Christos.
     Aceastǎ Yoga devoţionalǎ, aplicǎ trei reguli în demersul sǎu spre desǎsârşire :
1.– învǎţǎturǎ şi credinţǎ
2.- Dragoste faţǎ de Dumnezeu (Bhakthi)
3.– Nama Japa -> tehnica repetitivǎ, care se face prin recitarea sau cântarea numelui Sfânt
     Credinţa Indianǎ (mai ales în India de Sud, Kerala şi Tamil Nadu – state vecine) considerǎ mantra “RAM” ca fiind deosebit de puternicǎ şi eficace atunci când este incantatǎ.
     “Ram” vine de la acelaşi Rama. eroul “Ramayanei” , sau dupǎ descoperiri mai recente, de la acelaşi Rama, fǎcut cunoscut de cǎtre Nicolae Minulescu în “Daksa – Ţara Zeilor”
     În dorinţa de “a bea apǎ direct de la izvor”, am elaborate proiectul : “Dacia – Bharatyia – Line” şi m-a fǎcut sa-l contactez în toamna anului (2011) trecut pe maestrul din Kerala, încurajat şi plǎcut impresionat de asemǎnarea de nume. Am avut bucuria de a fi acceptat în Ashram pentru o period de 3 luni de studiu.
   …Şi acum iatǎ-mǎ la mijlocul perioadei, care nu ar fi început fǎrǎ ajutorul financiar extraordinary al “Fundaţiei Transilvania” şi a câtorva prieteni inimoşi, cǎrora am sǎ le divulge identitatea la momentul oportun.

13
 
                                                    *
     …zefirul balanseazǎ lin şi amplu frunzele mari şi lungi ale palmierilor, lǎsând sǎ pǎtrundǎ în curtea Ashramului o luminǎ caldǎ, ce combinǎ un verde din înnalt, cu o atmosferǎ de cǎldurǎ vibrantǎ, cu uşoare accente de rǎcoare la sol, devenitǎ un roşu de pǎmânt nemaiântâlnit.
     La baza cocotierilor, ca nişte daruri, nucile cǎzute de la o înǎlţime ce depǎşeşte  un bloc cu 6 etaje, ar putea fi un real pericol pentru oricine trece pe dedesubt, dacǎ nu ar  exista o protecţie divinǎ. Prima noapte, întins pe pat, cu geamurile deschise, printre mantrele şi piesele muzicale religioase, auzeam câte o izbiturǎ brutalǎ, care mǎ ducea cu mintea, la vreo acţiune “ninja”, un atac în noapte…
    Abia a doua zi, ieşind sǎ fac poze în curtea Ashram-lui, am observat nucile de cocos, nemişcate,verzi şi pline.

14

     În primele zile m-am simţit ca fǎcând parte din “Cartea Junglei”, un Mowgli ceva mai în vârstǎ ,din Ardeal.
     Sǎ ne imaginǎm aceastǎ locaţie, ca fiind o suprafaţǎ pe care o poţi vedea cu ochii atât cât îţi permit plantele imense, care-şi etaleazǎ culorile în irizaţii luminiscente. Aici nu este deloc greu sǎ observi aura unei frunze pe cerul senin.
     Apa este din belşug, ea venind din pǎmântul proprietǎţii şi urmǎreşte un vast circuit hidrografic, canalizǎri şi bazinete.
     Ventilatorul merge non-stop în camere, iar becurile lampioanelor dau noaptea umbre întortocheate pe solul încǎlzit… Concepţia şi gustul rafinat al grǎdinilor înconjurate de ziduri de diferite înǎlţimi şi curţi interioare special fǎcute pentru flori şi arbuşti, aparţine lui Swami Balachandran, o entitate care încǎ nu mi se dezvǎluie, sporind misterul.

15s

     Climatul tropical umed, este propice creşterii tuturor sortimentelor de mirodenii, fiind parcǎ pe locul 2 în lume la producţia de piper, în condiţiile în care nu-l produc industrial, ci este pur şi simplu colectat de unde l-a pus natura.
     Munţii Ghats, ating 2500 m şi izoleazǎ  de restul ţǎrii, fiind o pavǎzǎ geograficǎ naturala. Kerala îşi deschide plaje întinse spre Vest şi Sud-Vest, la Marea Arabiei, fiind stat vecin la Est, cu Tamil Nadu.

16

     Venind dinspre Aeroportul Internaţional Trivandrum, aflat în capitala statului Thiruvanathapuram, pe un drum naţional, mi-au dispǎrut complexele drumurilor din România şi m-am relaxat total, vǎzând un nou mod de a circula pe drumul public. Evident, sunt taxi-uri ,dar savoarea o face ricşa, un triciclu motorizat, acoperit, cu douǎ locuri în spate, din care vezi totul. Simţi orice miros de mâncare din curţi, condimente sau aromele micilor boutique-uri aranjate de o parte şi de alta a drumurilor. Drumul are  douǎ benzi, dus-întors şi se circula pe partea stângǎ. 98% sunt motociclete care vin în “cârduri”, claxonând vehement. Am numǎrat pâna la cinci
17 18

persoane pe o motocicletǎ…Existǎ o linie continuǎ,dar care nu împiedicǎ circulaţia pe sens contrar, sau întoarcerea bruscǎ a ricşei pe mijlocul drumului. Au un mod de a circula, fǎrǎ regulile cunoscute în occident, dar cu un soi natural de evitare sau cedare a trecerii, care ţine de politeţe şi conjuncturǎ. Este interesant sǎ vezi cum, conducǎtorul ricşei în care stai tu, taie curba peste linia continuǎ, iar din sens opus fac acelaş lucru un autobus şi vreo  şase motociclete… Culmea este cǎ nu sunt coliziuni deşi se circulǎ la minimǎ distanţǎ. Sunt si autobuse fǎrǎ geamuri,  iar oamenii stau agǎţaţi de bare sau pe scǎri, cu bluzele fluturând în aer, sfidând un pericol care, pe ei nu-i poate atinge.

19

   …Un amalgam de culturi şi religii care se tolereazǎ reciproc, într-un context de modernitate şi conservatorism. O interesantǎ combinaţie architecturalǎ ce însumeazǎ eclectismului epocilor şi materialul existent la un moment dat, îşi gǎseşte perfect încadrarea într-un mediu natural…. De la case cu creneluri, turnuleţe, terase şi porţi din fier forjat cu motive florale flamboyante, la simplitatea suplǎ şi fermǎ a unei tulpini de bambus….

                            20
21

     …Si întotdeauna :” NAMASTE”, o formulǎ magicǎ, care aduce zâmbetul pe buze şi un sentiment de iubire necondiţionatǎ.
     
     
                               22                                                                      

ACASA
WHITE TIGER BUDOKAN
restaurant
1
CONFERINTE, LUCRARI